El setembre de l’any 2020 s’aprova la llei 11/2020, de 18 de setembre, que té per objecte aprovar mesures per la contenció dels preus dels contractes d’arrendament d’habitatges.
L’objecte d’aquesta llei és regular la contenció i moderació dels preus dels contractes d’arrendaments, en els casos que l’habitatge arrendat sigui destinat a residència permanent de l’arrendatari i que es trobi en una de les àrees declarades com a tenses.
1. Àmbit d’aplicació
Queden exclosos de l’àmbit material:
2. Àrees tenses
S’entén per àrea de mercat d’habitatge tens, aquells municipis que es troben en risc de no disposar d’una dotació suficient d’habitatges en règim d’arrendament a un preu assequible que permeti accedir-hi a tota la població. Aquest risc pot estar determinat per:
3. Forma de determinació de rendes
4. Obres de millora
En els contractes subjectes al règim de contenció de rendes, l’arrendador que faci obres de millora en l’habitatge podrà, un cop transcorregut el termini legal mínim de durada obligatòria del contracte, incrementar la renda, en els termes previstos per llei, sense subjecció al límit establert.
5. Repercussió de despeses i serveis
Possibilitat de repercutir en la forma actualment prevista en la vigent llei d’arrendaments urbans (Lau- Art. 20 LAU permet repercutir l’IBI i altres “despeses generals” que seran aquelles que corresponen a l’habitatge). Cal fer-ne el desglossament i fer constar l’import exacta en el moment de la contractació.
6. Publicitat i oferta de l’habitatge en lloguer
Publicitat: La publicitat adreçada a l’arrendament d’habitatges s’ha d’ajustar als principis de veracitat, de manera que no ocultin dades fonamentals dels objectes a què es refereixen i no indueixin o puguin induir els destinataris a cap error amb repercussions econòmiques. Mencions obligatòries:
Oferta per a l’arrendament: L’índex de referència de preus de lloguer d’habitatges que correspongui, justificat mitjançant el document acreditatiu obtingut a aquest efecte mitjançant el sistema de consulta pública de l’índex establert del departament competent en matèria d’habitatge.
Obligacions al respecte contingues a la nova llei:
En totes les ofertes d’arrendament d’habitatges ubicats en una àrea que hagi estat declarada àrea amb mercat d’habitatge tens, inclosos els arrendaments d’habitatges nous o rehabilitats, cal informar de l’aplicació del valor que correspongui de l’índex de referència de preus de lloguer d’habitatges i, si escau, de l’import de la renda del darrer contracte d’arrendament vigent en aquell mateix habitatge.
7. Nova contractació
Habitatge llogat en els darrers 5 anys
El nou contracte relatiu a un habitatge que ha estat arrendat dins els cinc anys anteriors a l’entrada en vigor de la llei, la renda no pot ultrapassar la renda consignada en aquest darrer contracte, actualitzada en tot cas d’acord amb l’índex de garantia de competitivitat, aplicat de forma acumulada en el període transcorregut entre la data de celebració del contracte d’arrendament anterior i la data de celebració del nou contracte.
Quan l’arrendador és una persona física i la unitat de convivència de la qual té uns ingressos iguals o inferiors a 2,5 vegades l’indicador de renda de suficiència de Catalunya (aproximadament 20.000€), comptant-hi també les rendes dels arrendaments, la renda es podrà incrementar fins al preu de referència, si la renda consignada en el darrer contracte d’arrendament és inferior al preu de referència corresponent, llevat que el nou arrendatari – no parla de la seva unitat de convivència – tingui uns ingressos per sota de 3,5 vegades l’indicador de renda de suficiència de Catalunya (aproximadament 28.000€).
En el supòsit que els ingressos del llogater estiguin per sota, la renda no podrà ultrapassar la renda consignada en el darrer contracte i, si la renda del anterior contracte està per sobre l'índex de referència, tot i que no queda del tot clar, cal entendre que es podrà continuar amb la renda, no es podrà incrementar si bé es podrà mantenir la renda consignada.
Habitatges nous i resultants de procés de gran rehabilitació
En els contractes subjectes al règim de contenció de rendes regulat per aquesta llei que tinguin per objecte habitatges de nova edificació o habitatges resultants d’un procés de gran rehabilitació, i durant els cinc anys posteriors a l’obtenció del certificat de final d’obra, la renda pactada a l’inici del contracte no pot ultrapassar el marge superior de l’índex de referència de preus de lloguer d’habitatges per a un habitatge de característiques anàlogues en el mateix entorn urbà. En excepció del cas que s’hagin obtingut subvencions públiques per a l’execució de les obres, supòsit en el qual la renda s’ha de determinar d’acord amb els criteris continguts en la llei, sens perjudici dels acords que es puguin adoptar amb les administracions competents.
Aquests habitatges segons la Disposició Final Quarta b), la llei no els hi serà d’aplicació fins d’aquí 3 anys.
8. Contractes d’arrendaments vigents
Habitatges ubicats en una àrea amb mercat d’habitatge tens que hagin estat conclosos abans de l’entrada en vigor d’aquesta llei, es continuen regint pel que estableix la legislació anterior.
En cas de novació del contracte amb posterioritat a la declaració de l’àrea com a àrea de mercat d’habitatge tens, sempre que comporti una ampliació de la durada del contracte o una modificació de la renda, s’ha d’aplicar el que estableix aquesta llei.
9. Altres disposicions
Es modifica el règim sancionador de la llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge en relació a la obligatorietat de facilitar informació i incloure en els contractes, els aspectes que determina la llei.
La declaració d’una àrea com a àrea amb mercat d’habitatge ens pot determinar, de forma motivada, que quedin exclosos del règim de contenció de rendes, regulat per la llei, els habitatges que tinguin una superfície útil superior als cent cinquanta metres quadrats.